Deel 3 van mijn reis - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van lindabot - WaarBenJij.nu Deel 3 van mijn reis - Reisverslag uit Puerto Montt, Chili van lindabot - WaarBenJij.nu

Deel 3 van mijn reis

Door: Linda

29 December 2008 | Chili, Puerto Montt

Voor mijn gevoel is deel 3 van de reis begonnen. Deel 1 was het wennen aan het reizen in Argentinie. Deel 2 was het grote avontuur in Brazilie en nu deel 3: samen met Monique door Patagonie.

Santiago hebben we gelukkig achter ons gelaten. Het is nou eenmaal geen mooie stad en met kerst was er niet veel te beleven. Sushi en Pisco sour was ons kerstdiner. Vanuit Santiago zijn we dan ook meteen op de bus gestapt naar Puerto Varas, het noordelijke deel van Patagonie. Lekker op chique gereisd, met stoelen die bijna plat konden. Nadeel daarvan is wel dat je niet met backpackers reist, maar met senioren. Normaal gesproken helemaal geen probleem, maar deze bus leek wel de dating-bus voor 70-plussers. Een heer op leeftijd vond zijn busgenote achter hem wel heel interessant. Hij stond de halve reis naast haar stoel over haar heen gebogen en zelfs om 5 uur ´s nachts maakte hij haar wakker om maar weer verder te kunnen praten. Daar ging mijn nachtrust. De dame en heer voor ons waren al wat verder in het proces en zoenden dat het een lieve lust was. Met smakgeluiden en al... Volgende keer reizen wij gewoon weer budget.

En in Puerto Varas regende het pijpenstelen. En dan niet een tropisch buitje, maar gewoon een graadje of 12 en helemaal grijs, urenlang. Dat was even schrikken. Daar waren we totaal niet op voorbereid. Gelukkig trok het `s middags op en hoewel de top van de vulkaan in de wolken bleef, hebben we toch van de super mooie natuur kunnen genieten. Onderweg nog een stop gemaakt bij een laguna Azul. En al is het de zoveelste blauwe lagoon die we zien, het blijft heerlijk om midden in het mooiste van moeder natuur te zijn.

De volgende dag zijn we naar Chiloe gegaan voor een bezoekje aan de pinguins. Onverwacht zelfs eerst nog dolfijnen gezien vanaf de ferry naar het eiland en toen...nog meer regen. Bleek dat het eiland vrijwel alle dagen regen heeft. Wij hadden superveel mazzel met maar 1 bui op ons hoofd en toen we in de boot stapten om naar de pinguins toe te varen, was het droog en scheen het zonnetje. Gelukkig maar, want de zeeleeuwen schijnen niet van water te houden, dus nu konden we die goed bekijken. De pinguins kwamen voorbij gezwommen langs onze boot. Wat kunnen die moppies snel zwemmen. Nooit gedacht dat ze ook boven het water uitspringen net als dolfijnen. Supergaaf. Hoewel ik er al zoveel heb gezien, het blijven de grappige beestjes. Met stip op 1 staat echter de zee-otter die voorbij kwam, terwijl hij een krab probeerde op te peuzelen. Hij was zo geconcentreerd dat hij ons niet zag, en zo konden we heel dichtbij komen. Hij heeft gewoon handjes en voetjes als een baby!

Vandaag gaan we inschepen op de Navimeg. Een 4-daagse boottocht naar het echte zuiden. Onderweg stoppen we op de mooiste eilandjes en hebben we zicht op gletjsers. Ook oud en nieuw vieren we op de boot. 1 januari staan we weer op vaste grond. Tot die tijd zijn we dus uit de lucht.

Allemaal een fijne jaarwisseling gewenst!

• 29 December 2008 - 15:55

Lonneke:

Lin!

Veel plezier op de boot! CU next year!

Dikke kus!
    Lon

• 29 December 2008 - 20:38

Ramon:

Hoi Lin,

Ik vind het al raar om kerst in Nederland te vieren (geen sneeuw). Maar jij maakt het nog erger....

Jij ook een leuke jaarwisseling en een goed begin van 2009.

Groetjes XXX

• 02 Januari 2009 - 21:27

Heleen:

Hi Linda,
    Gelukkig 2009!!
    Hoe was oud en nieuw op de boot?
    Hier was met vette oliebollen vol verwachting en meerdere loten kijken naar de staatsloterij, maar niets hoor... En daarna met de kleine nichtjes naar buiten voor vuurwerk: sterretjes. Was wel heel lief.
    Veel plezier nog!
    Liefs, Heleen